fredag 30 december 2011

Jag åkte på utflykt.....

....till Väddö i Roslagen och hälsade på hos Ingrid och hennes underbara butik Edeby Antikt & Vackert 
inrymd i en länga 1700-tals stugor på gården. Bara de vackra omgivningarna är värda en utflykt i sig, men att få gå och skrota runt bland gamla vackra saker i en miljö bestående av 300 år gamla timrade stugor gjorde inte saken sämre precis.....Jag älskar gamla hus med atmosfären i behåll!


Och titta vad jag hittade.....!


En jättefin gammal korg som från början varit en barnvagnsinsats. Jag föll som en fura...är hopplöst svag för gamla korgar!


I morgon ska vi fira nyårsafton här hemma tillsammans med några gamla vänner. Det ser jag fram emot.....vi har tagit med oss rosa champagne från Frankrike som ska korkas upp vid tolv-slaget.  Idag tillbringade jag förmiddagen med att jaga runt efter en camembert ost som vi ska ha som mellanrätt innan desserten. Om man ställer in osten 15-20 minuter i ugnen så blir den rinnig och jättegod att doppa ett gott bröd i, ungefär som en ostfondue. Superenkelt. om man bara hittar den rätta osten (rund och i en träask)....jag hittade den på Liedel efter att ha kammat noll i fyra stora mataffärer och nästan gett upp hoppet. Surprise! 

 

I Frankrike är det ostron och champagne som gäller till nyår, men vi blir inte fullt så lyxiga....det blir en fisksoppa med musslor, torsk, lax och räkor. Till förrätt en räkcocktail och som dessert blir det glass (hemmagjord i julklappsmaskinen..) med hallonsås, kladdkaka och diverse frukter. Mums!

Hoppas att ni får en magisk nyårsafton och att alla löften infrias under 2012!  



11 kommentarer:

  1. Vilket ställe! Jag blir grymt sugen på attåka dit! Korgen, japp den förstår jag att den slank med hem tilldig! Jag har ju sett en del av din korg samling!!

    Vill önska dig ett härligt gott nytt år! Hoppas att vi ses många gånger!!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Haha! Gillar den kungliga fågeln!

    Gott Nytt År!
    /Frida

    SvaraRadera
  3. MMmm låter verkligen gott !!
    Önskar dig ett riktigt gott nytt år !
    Kramar // Susanne ♥

    SvaraRadera
  4. Oj vilken fin gammal korg, mkt charmig. Vill passa på och önska Gott Nytt År! Kram/Marie

    SvaraRadera
  5. Vilken vacker korg! Önskar dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR!!!! Kram Johanna

    SvaraRadera
  6. Tack för all inspiration som du gett med dina vackra bilder! Vi ses kanske 2012, jag måste ju hämta "damen" snart!
    Gott nytt år på dej!
    Kram EIja

    SvaraRadera
  7. Gott Nytt År till dej!
    Kramar Kathrine

    SvaraRadera
  8. Så smukke og stemningsfulde billeder.

    Du og din familie ønskes en dejlig aften & et lykkebringende 2012

    SvaraRadera
  9. Gott nytt år på dig!! De har mycket fina saker i Edeby, länge sen jag var där, trodde inte de hade öppet på vintern, men nu vet jag bättre!!
    Kram Barbro

    SvaraRadera
  10. Ååååh, den där kandelabern du har med ljusgransljus i(?)!!!! Den är sååååå himmelens vacker!!!!!!
    Tack för ett trevligt, roligt och inspirerande år, min kära bloggvän och ett riktigt lyckligt Nytt År!
    Nyårskraaamar!
    -Pia-

    SvaraRadera
  11. Gott nytt år!!

    Vilken underbar korg!! Förstår att du föll.... :-))

    /Nyårsdagskramar
    Charlotte

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid och lämnar ett litet avtryck från ditt besök hos mig!
Du som inte har en egen blogg men vill skriva en rad, välj "anonymt" så går det bra ändå!
Sussi