tisdag 16 februari 2010

Vardagsrummet

Var....dags....rum.....

Ett rum man är i varje dag....eller varje vardag.....eller?

Ja, inte vet jag hur det ska tolkas..!

När jag var liten var vardagsrummet lika med finrummet, och där satt man och drack kaffe när mamma och pappa hade främmande, men det var inte något ställe ämnat för vilda barnlekar. Vi bodde i en liten trerummare, men ändå var ett av rummen avsatt som finrum. In till det rummet var det oftast stängt, men med en fin dörr med glasruta i så man i alla fall kunde se in!

När vi var hemma hos mormor och morfar gick man in i "salen" när det var dax för kaffe. I salen fanns ett stort svart (ostämt!) piano, en gammal matsalsmöbel i ek och en liten soffa med tillhörande fåtölj. Där serverade mormor kaffe ur finporslinet från Gävle, och jag fick saft i fint glas med sugrör! Aja baja...inte slurpa!

Nuförtiden har nog nästan ingen ett vardagsrum som som bara används som finrum. Alla rum är till för att användas dagligen av alla, och tur är väl det! Vårt vardagsrum används flitigt av hela familjen och gör verkligen skäl för namnet var dags rum.


I vårt vardagsrum har vi också ett gammalt piano, precis som hemma hos mormor och morfar. Fast vårt är nog aningen bättre stämt...


På pianot står en gammal fågelbur inköpt på loppis i Frankrike, samt en massa fotografier på nära och kära...Kristall lampetterna har jag fyndat på Tradera! Kolla noga så ser ni att de inte är exakt lika, men vad gör väl det!


Myshörna i soffan... jodå, TV'n står på en bänk till vänster om klockan..men den fick inte vara med på bild! Varför måste alla tekniska prylar vara stora, svarta och jättefula??



Terrinen är från Frankrike, spegel och byrå är kära minnen från barnens farmor och farfar. Gunghästen är gammal och sliten och får nu vila ut hos oss.


Ovanpå byrån huserar Beethoven, lika butter som alltid...


Mitt citrusträd har jag lyckats hålla vid liv i sju år nu. På vintern får det stå vid altandörren i vardagsrummet, men så fort våren kommer blir det utsläppt!


Till sist min favorit, en gammal våg inköpt på loppis i Frankrike.




Kramar från

1 kommentar:

Tack för att du tar dig tid och lämnar ett litet avtryck från ditt besök hos mig!
Du som inte har en egen blogg men vill skriva en rad, välj "anonymt" så går det bra ändå!
Sussi